Orbea Oiz M10 2019

באדיבות מגזין  Bike.co.il

כתב: חנוך רידליך

צילום:דותן הלוי

חברת Orbea הספרדית החלה דרכה כיצרנית אופניים כבר ב1930, לאחר שינוי ייעוד המפעל שלה (שייצר נשק עד אותה תקופה), הנמצא במאלביה, ליד בילבאו בחבל הבאסקים הספרדי. לאורבאה היסטוריה ותרבות עשירה של אופני כביש, כולל ניצחונות אין ספור של רוכביה. זכורים במיוחד ניצחונות רבים בקטעים ההרריים של הפירנאים בגראנד טורים השונים, כאשר רוכבים באסקים מקומיים מספקים גאווה לאומית לחבל הבדלני. בשנים האחרונות Orbea משקיעה משאבים רבים יותר ויותר בעולם אופני ההרים וכבר שנים ארוכות שאלופי עולם, אלופים אולימפיים וקבוצות מקצועניות באופני הרים רוכבים על אופני ה-XC של החברה כדי להגיע לפודיומים בדיסציפלינה התובענית הזו. חברת אורבאה הספרדית משווקת בישראל כבר זמן לא קצר, והחליפה מספר יבואנים בשנים האחרונות- עניין שלא בהכרח היטיב עם מכירה רציפה של המוצרים הנהדרים שלה. רשת ריסייקלס שהיו הנציג הראשון של המותג הספרדי לישראל, החזירו לעצמם את הזיכיון ועתה הם היבואן הרשמי של המגה מותג הבאסקי. לפני כשנתיים בחנתי את דגם השבילים קצר המהלך, ה-OCCAM, ונהניתי מאד. האופניים הציעו חבילה שלמה ומאוזנת, וחוויית רכיבה מוצלחת, במיוחד לרוכבים שחיפשו משהו "באמצע" בין אופני XC לאופני שבילים קלאסיים. על כן שמחתי מאד כשקיבלתי למבחן את דגם ה-XC התחרותי והמחודש לשנת 2019, ה-Oiz אופניים שעניינו אותי מאד.

 

 

לכבוד שנת 2019 ביצעה החברה מספר שינויים די משמעותיים בשלדת ה-Oiz, אשר כללו שימוש בתבנית חדשה לשלדה, המפחיתה "קמטים" פנימיים בקרבון- ובכך מקשיחה את המוצר הסופי, ועל הדרך גם מפחיתה מעט במשקל (כ-50 גרם לשלדה).

שינוי נוסף הוא המעבר להולכת כבלים בתוך השלדה לכל האורך, עם טריק קטן ויפה, שפותח ביחד עם חברת  FOX, ויוצר מראה מאד מאד נקי ואסתטי לשלדה. הבולם האחורי הוא, בעצם, בולם ה-DPS המוכר של FOX, רק עם חיבור חדש לכבל הנעילה מן הכידון, שיושב בחלקו הקדמי של הבולם, ו"מעלים" את חיבור הכבל עם גוף הבולם. הטריק הזה הוא לא רק אסתטי, אלא מבטל פיתולים בכבל הנעילה, ובכך מונע חיכוך מיותר בפריט הכה חשוב הזה- לרוכבי ה-XC. רק מבט מעמיק יחשוף את העובדה שהבולם האחורי בכלל נשלט בעזרת כבל מן הכידון. שינוי קטן, אולי, אבל קהל ה-XC ידוע בדקדקנות שלו לפרטים קטנים.

ואם כבר מדברים על פרטים קטנים, אז המהנדסים באורבאה שינו גם את חוליית הנדנדה של מתלה הציר היחיד האחורי, והיא עשויה כעת מיחידת קרבון אחת, השוקלת 59 גרם בלבד. בנוסף, מיסבי המתלה העיקריים הם של חברת ENDURO MAX היוקרתית- בתקווה לקשיחות צידית טובה יותר ועמידות ארוכה יותר בפני בלאי. יפה וחשוב.

השינוי הקטנים הללו הובילו ליצירת מקום נוסף לבקבוק במשולש השלדה- ועכשיו ניתן להרכיב שני מתקני בקבוק על האופניים. זה, רבותי וגבירותי, עניין מאד משמעותי לרוכבי XC ואפיק במדינה חמימה כמו שלנו. סחתיין גדול לספרדים.

חשוב לציין שאופני ה-Oiz נמכרים גם בגרסת TR, שהיא מעין דגם "שבילים לייט", עם בולם 34 מלפנים, ומהלך מתלים של 120 מילימטרים. יתכן ומדובר באופני שבילים נהדרים, אבל אנחנו כאן עם סכין בין השיניים, ועם גרסת ה-XC הסופר תחרותית. אז קדימה למבחן.

 

שלדה וגאומטריה

ה Oiz החדשים מבוססים על מתלה UFO של אורבאה. זהו מתלה ארבע זרועות בתצורת ציר יחיד עם גמישות מובנית בתומכת האוכף (Fiberlink), המייצר כאמור 100 מ"מ של מהלך מתלה יעיל ביותר. באופן כללי אני לא אוהב להתעסק במספרים ונתונים יבשים, אז אני מוצא עצמי רוכב על אופני מבחן במשך כמה שבועות, וניגש לדף המספרים רק בעת כתיבת הכתבה. כך נהגתי גם הפעם, ולשמחתי, תחושותי לא הטעו אותי. אסיים עם המספרים היבשים קודם, לטובת המהנדסים שביניכם, ואז אשתף בתחושות.

אופנת ה-LONG, LOW AND SLACK  לא פסחה על מהנדסי אורבאה, והם יצרו שלדה בעלת נתונים מאד מודרניים:

זווית ראש של 69 מעלות- לטובת יציבות במהירות גבוהה ובירידות, זווית מוט מושב של 75 מעלות- לטובת מיקום מיטבי בעת הדיווש (מעל הציר המרכזי), תומכות שרשרת קצרות (435 מ"מ)- לטובת זריזות תגובה בפניות ובאופן כללי, ו-REACH ארוך למדי של 435 מ"מ, יחד עם סטם קצר במונחי XC, של 70 מ"מ.


 

 

על השביל

טוב. כנראה שהמון זמן לא רכבתי בתנוחת XC קרבית ותחרותית, כי האופניים האלה פשוט דוחקים בך לעמוד ולדווש בכל הכח ובכל הזדמנות. צינור ההיגוי קצר מאד, וסטירר הבולם מגיע קצר אף הוא- כך שגם עם מספר ספייסרים מתחת לסטם, עדיין מדובר בכידון שיושב נמוך, בסגנון עדות ה-XC התחרותי, ומעודד עמידה ודיווש בכל עליה. זה נשמע כמו תלונה, אך למי שמחפש אופניים תחרותיים, מדובר בנקודת זכות משמעותית.

לקח לי מעט זמן לעשות קליברציה לתנוחה בה לא הייתי כבר שנים ארוכות, אבל כשרוצים ללחוץ חזק בכל הזדמנות, אין ספק שמדובר בתנוחה שמשפרת את היעילות בזמן הדיווש. מיקום הרוכב מעל הדוושות עוזר מאד אף הוא לתחושת הזינוק של האופניים מהמקום, ומעגן את ההרגשה שמדובר באופניים עם אספירציות ל-KOM במסלולי XC אמיתיים.

רכיבה בשבילים רחבים ומהירים נראית כמקום האהוב על ה-Oiz, כאשר בזמן שהרוכב עסוק בלדווש ללא הפסקה, המתלים מגהצים את פני השטח בצורה מיטבית. בולם הפוקס SC הקדמי מרגיש בבית אל מול שבילים מהירים ומלאי חטטי קרקע, והמתלה האחורי רגיש למכות קטנות בדיוק במידה הנכונה לטעמי, במיוחד כשמדובר באופני XC תחרותיים. משחק קצר עם השקיעה הראשונית, הביא אותי לסאג של קצת פחות מ-20 אחוז, כדי להגיע לבולם אחורי שלא מתנדנד יותר מדי תחת דיווש במצב פתוח, אך סופג מספיק כדי שהרוכב לא יתעייף.

מדובר במתלה ציר יחיד, אך תומכות אוכף עם גמישות מובנית מספקות מעין "ציר וירטואלי" נוסף, אליבא ד-אורבאה. התוצאה? מתלה שהוא לא מהיעילים ביותר תחת דיווש במצב פתוח, אבל מספק בהחלט לשימוש תחרותי, במיוחד לאור ידית נעילת הבולמים הסופר נוחה מן הכידון. לאורך כל תקופת המבחן מצאתי עצמי נועל ופותח את הבולמים באופן תכוף ביותר- הרבה מעבר לתדירות בה אני נועל ופותח את הבולמים באופני ה-XC התחרותיים הפרטיים שלי.

 

בתחילה נהניתי מן המשחק החדש, אך אט אט הבנתי שהשימוש התכוף הזה בא לחפות על משהו… הוא בא לנסות ולמצוא את "שביל הזהב" של הבולמים, בו אני מרגיש שהם מתנגדים מספיק לתנועות הדיווש שלי- גם בעמידה- אך גם סופגים את הזעזועים, כאשר הדרך הופכת לקשוחה יותר. מה שבעצם חסר באופניים האלו (ולצערי, כמעט בכל האופניים התחרותיים לשנת 2019) הוא מצב ביניים לבולמי הזעזועים. פלטפורמה יציבה ואיכותית, שתשרת אותי ב-80 אחוז מהזמן שלי על האופניים. המשחק המיותר הזה, של נעילת הבולמים ופתיחתם כל הזמן, גורע מהחוויה הפשוטה של "פשוט לדווש".

בחיי שאני לא מבין את חברת FOX בשנה האחרונה, ואת התעקשותם לביטול מצב הפלטפורמה היציבה ברבים מאופני ה-XC\שבילים, עליהם מורכבים בולמיהם. תנו לי שלושה מצבי בולם- ואני אהיה מבסוט אש, בלי להתקשקש יותר מדי עם ענייני נעילה\פתיחה.

בסינגלים זורמים ומהירים האופניים האלה פשוט עפים. הם מאד יציבים בפניות ארוכות ומהירות, ומשרים ביטחון בגינות סלעים, כאשר המתלה האחורי מרגיש ארוך ממהלכו המוצהר, וסופג את הזעזועים בצורה נהדרת. לא הרגשתי סגירת מהלך בשום שלב, גם בדרופים ובקפיצות מזדמנות לאורך הדרך. מרשים.

הבחירה בבלמי ה-XT מראה על חשיבה נכונה של החברים באורבאה, וכך גם בחירת הצמיגים, עם מקסיס ארדנט 2.25 מלפנים ואייקון 2.2 מאחור. הם מספקים ביטחון רב לרוכב בעת צליחת קטעים טכניים, עם בלמים שפשוט עובדים וצמיגים שאוחזים\מהירים במידה הנכונה.

תחת בלימות משמעותיות לקראת מקטע טכני, ובירידות תלולות ומסולעות, מורגשת גמישות קלה בבולם הפוקס 32 SC הקדמי- פועל יוצא של משקלו הזערורי. לאפליקציית XC קלאסי, שם סופרים גרמים, הקשיחות של ה-SC היא מספיקה בהחלט, במיוחד לאור ביצועיו מבחינת ספיגת הזעזועים. לרוכבים אשר מבלים את רוב זמנם בסינגלים אציע לשקול ברצינות ללכת על גרסת ה-TRAIL של ה-Oiz, אשר מגיעה עם בולם 34 מלפנים, מהלך מתלים של 120 מילימטרים וזוויות מתונות במעלה אחת מלפנים ומאחור.

אחרי שרוכבים על גלגלי קרבון קשיחים עם חישוקים רחבים, זיווד ה-Oiz בגלגלי האלומיניום הפשוטים יחסית של מאוויק, מדגם הקרוסמקס ELITE, מעיב מעט על האופי הסופר רייסרי של האופניים. הם לא קלילים במיוחד (1730 גרם לזוג), החישוקים צרים ביחס למקובל היום- 22 מילימטרים, והם גמישים יחסית לגלגי תחרות (אולי השימוש בשפיצים מפלדה?). הגמישות מורגשת תחת פניות מהירות ותחת האצות חזקות ממהירות איטית. האם כל רוכב ירגיש בחסרונות אלו? איני בטוח. אך כשמדובר בחבילה שמעודדת לתת בראש כמו ה-Oiz M10, הגלגלים הסמן התחתון של החבילה התחרותית הזו.

 


סיכום קצר והחלטי

האורבאה Oiz M10 הם אופני XC סקסיים, מודרניים ומוצלחים מאד. הם עדכניים מאוד מבחינת הגיאומטריה שלהם, בנויים מחבילת חלקים איכותית, מאפשרים נשיאת שני בבקבוקים בתוך השילדה ומתאימים כמו כפפה לרוכבי אפיק ו-XC הישראלים, המחפשים מהירות ויעילות. בנוף אופני ה XC/מרתון התחרותיים המשווקים כיום בישראל, הם ללא ספק אחת האלטרנטיבות הראויות והמשתלמות ביותר.


 

 

לעמוד המוצר