ברוכים הבאים לקצה – המדריך המלא לטריינר הקצה
דיוק, שקט ותחושת כביש מציאותית הם רק חלק קטן מהתכונות המאפיינות את קטגוריית טריינרי הקצה. טריינרים אלה מכילים את הפיתוחים הטכנולוגיים החדשים ביותר בשילוב עם הפיצ׳רים המלהיבים ביותר שקיימים בשוק.
בארץ קטגוריה זו מאד נחשקת ויש לה ביקוש רב למרות המחיר הגבוה, שגם הוא נמצא בקצה כיאה למכשירים ברמה עילית.
למי זה מתאים ?
האם אתה מוצא את עצמך בתוך אחת הקבוצות הבאות?
- רוכב שמבלה את מרבית האימונים השבועיים שלו על הטריינר - מתאמן לפחות פעמיים בשבוע על הטריינר ומחפש להעשיר את החוויה/ משהו שיעזור לך להישאר על הטריינר זמן רב יותר.
- רוכב שאוהב מוצרי קצה - חייב שהמוצר שלך יהיה בנוי היטב (ולעיתים אף מעוצב בצורה מיוחדת), אתה לא מוכן להתפשר על הדיוק וחייב שיהיה לך את המכשיר שיעמוד בכל סוג של מאמץ ויתפקד בכל מקום בצורה המיטבית (עם וללא חשמל).
- משתמש באפליקציות שמדמות עליות - אם אתה משתמש באפליקציות שלTacx ,Rouvy ,Zwift שכולן מדמות מסלולים ושיפועים ועם הטריינר הנוכחי שלך היום העליות לא מדומות בצורה מספיק מדויקת/הצמיג מחליק/קפיצות שונות ומוזרות בזמן הרכיבה.
- מחפש חדות - אתה רוכב תחרותי ומחפש טריינר עם תגובה מהירה וחלקה בכניסה לאינטרוולים.
התממשקות עם אפליקציות - מעוניין שהטריינר יתחבר לכל מכשיר ולכל אפליקציה שקיימת כיום בשוק ושהטריינר יגיב לתנאי השטח הווירטואליים באפליקציה (אבני "פאווה", משטח עץ) וירעיד את עצמו או ייצור תחושה המדמה משטחים אלה.
ERG MODE
ה - Erg Mode הוא פיצ׳ר מרכזי, בגדר חובה בטריינרי קצה שחייבים להכיר - בזמן אימון עם האפליקציות הנבחרות הטריינר יתאים את ההתנגדות לוואטים להם אתם נדרשים על ידי האפליקציה בצורה אוטומטית ללא צורך בהעברת הילוכים מצדכם.
לדוגמא - אתם מתבקשים ע״י האפליקציה לפדל ב- 200 וואט. הטריינר ייצור התנגדות של 200 וואט בכל הילוך שתעברו אליו ולכן בעצם החלפת ההילוכים מאבדת מערכה.
פיצ׳ר זה מאפשר אימון הרבה יותר מדויק ודוחק אתכם להישאר בוואטים שהוגדרו לכם ליותר זמן.
הErg Mode - לא זר גם לטריינרים מהקטגוריות הנמוכות יותר ואף ניתן למצוא אותו במספר טריינרי כניסה, מה כל כך מיוחד בו בטריינרי קצה?
הדיוק ביצירת ההתנגדות שלא קיים באותו האופן בטריינרים פשוטים יותר. קפיצות חדות בין הספקים לרוב לא יהיו חלקות וייצרו קושי בפידול או יגרמו לכאוס זמני למשך מספר שניות עד שההתנגדות תסתדר. בטריינרי קצה המעבר יהיה מהיר, חלק וחד ויאפשר לבצע אימוני אינטרוולים, הנחשבים לבלתי אפשריים מבחינה טכנית במכשירים עם זמן תגובה ארוך יותר (קטגוריית הביניים ומטה).
* לקבלת החוויה האולטימטיבית, כאשר רוכבים במצב ERG, מומלץ לרכוב על פלטה קטנה כאשר השרשרת על גלגל השיניים האמצעי מאחור.
Tacx Neo - טריינר הקצה החזק והשקט ביותר
מאפיינים מרכזיים של טריינר קצה
כיום כל טריינר קצה הוא טריינר בעל הנעה ישירה (Direct drive).
בטריינר Direct Drive רוכבים ללא הגלגל האחורי, מסירים את הגלגל האחורי לפני הרכיבה וממקמים את האופניים בצורה ישירה על הטריינר.
הטריינר יתממשק עם המחשב/ טאבלט/סמארטפון ויישלט על ידי כל התקן בו מופעלת האפליקציה בה אתם משתמשים.
טריינר ברמת קצה ייתן את תחושת הרכיבה המציאותית ביותר והקרובה ביותר לאספלט שבחוץ. הדיוק הרב שקיים בהתנגדות המתקבלת על ידי הטריינר מאפשר "זרימה" הרבה יותר טבעית ופחות נקודות מתות בזמן הפידול.
נצלול לעומק המאפיינים המרכזיים בטריינרי קצה בהשוואה לכל טריינר מקטגוריה נמוכה יותר.
יתרונות:
מבנה
גוף הטריינר מוצק ועמיד יותר ולכן יאפשר את מיקום הטריינר כך שלא יחליק ממקומו או יתנדנד בזמן מאמצים קשים. ה ״עטיפה החיצונית״ מעוצבת וייחודית עם הקפדה על הפרטים הקטנים בניגוד לטריינרים אחרים שמגיעים כ ״יציקת ברזל״ סטנדרטית.
דיוק
ממוצע דיוק הוואטים בטריינרי קצה נע סביבות ה 2% ומטה ובניגוד לטריינרים בינוניים קיים ביחידה מד וואטים אמיתי בתוך היחידה עצמה ולא מנגנון אחר שמחשב את הוואטים בצורה משוערת בהסתמכות על אלגוריתמים שונים.
שקט
כאן קיים הפער הגדול ביותר בקטגוריה זו שבראשה עומד ה- Tacx Neo. קיימים מכשירים שהם שקטים כמעט לחלוטין ,אם תבודדו את הרעש ותנסו לנתח מהיכן הוא מגיע תראו שהדבר היחיד שאתם שומעים הוא רעש מערכת ההילוכים של האופניים עליהם אתם רוכבים. בעיית הרעש, אחת הבעיות המרכזיות בעולם הטריינרים, נפתרת כמעט לחלוטין ואין בעיה לבצע אימון בכל שעות היום והלילה בלי להפריע לבני המשפחה או לשכנים.
הספק מקסימלי
תקרת ההספק המקסימלי אליו הטריינר יכול להגיע תהיה כמעט כפולה ממספר הוואטים שיכול להפיק בן אנוש רגיל.
Tacx NEO - מגיע להספק מקסימלי של Watt2200 ושיפוע מקסימלי של 25%
תחושת כביש
תחושת הכביש תהיה מציאותית ואינטראקטיבית ותספק לכם חוויה שתשאיר אתכם זמן רב יותר על הטריינר.
יציבות ותזוזות
בדומה למציאות טריינר קצה יאפשר תזוזות קטנות של השלדה מצד לצד ולא יקבע אותה בצורה מוחלטת למתקן. מוריד ומפזר עומס בזמן האימון.
כיול
רב טריינרי הקצה מגיעים מכוילים ונחסך מכם ביצוע כיול תקופתי מכל סוג שהוא על מנת לשמור על דיוק הצגת הוואטים.
הדמיית עליות ומסלולים מיוחדים
העליות והשיפועים ירגישו אמיתיים יותר ללא סיבובי סרק וללא תקיעות באמצע שיפועים שעולים על 6% (פרט אתו מתקשים רב הטריינרים הפשוטים יותר). כמו כן, במכשירים התומכים בכך הטריינר ייתן הרגשה "מיוחדת" בזמן מעבר על אבני ״פאווה״ או משטחים מיוחדים אחרים.
הדמיית ירידות
ישנם דגמים בהם, בזמן שהמכשיר מחובר לחשמל, קיימת אפשרות לדמות ירידות בעזרת גלגל התנופה המתקדם. האפשרות שימושית במיוחד באפליקציות שמדמות מסלולים אמיתיים ו Zwift.
הטריינר מדמה משטח אבני ״פאווה״
זרימה
הדיוק והחדות בוויסות הוואטים מתפרשים ל"זרימה" ופידול חלק יותר, עוד פרט שתורם מאד לתחושת המציאות והרכיבה בחוץ.
קישוריות - טריינרים אלה יתמכו בשידור כפול ב- Ant+ ובלוטות' בו זמנית ויתקשרו עם כל אפליקציה אשר תומכת בסטנדרט זה המקובל בשוק.
חסרונות:
למרות שיצרו אותם מיטב המוחות והם מציגים את הטכנולוגיה החדישה ביותר הצלחנו לחפור ולמצוא כמה חסרונות (למרות שזה לא היה קל):
משקל
משקלו של גלגל התנופה, המאפשר תחושת כביש מציאותית יותר, מהווה חסרון שיורגש כאשר תנסו להזיז את הטריינר ממקום למקום או להביא אותו אתכם לביצוע חימום לפני תחרות. ייתכן והמכשיר לא יאובזר בידית נשיאה, פרט שיקשה מאד על ניוד המכשיר.
תלות בחשמל
קיימות פונקציות מסוימות בטריינר התלויות בחיבורו לחשמל וללא חשמל הן חסרות ערך (לדוגמא: הדמיית ירידות). לפני קנייה בדקו היטב מה נתמך ומה לא בצורה יסודית כך שיתאים לצרכים שלכם.
כיול
המכשיר מגיע מכויל מהמפעל ואין שום צורך להתעסק בכיולו. ובכל זאת, ישנם משתמשים שירצו שתהיה אפשרות לשלוט בכיול. לדוגמא, לרוכב המתאמן עם מד ואטים על האופניים, מחוץ לבית ועל הטריינר, ייתכן וייווצר הפרש קבוע של וואטים בין הטריינר למד הוואטים היות ומדידת הוואטים מתבצעת בנקודות שונות. כיול היה מאפשר להביא את שתי המדידות לאותם המספרים.
לסיכום, קשה מאוד לפספס כאשר קונים טריינר קצה. המכשירים הללו מדהימים, ישרדו כמעט כל מה שתפילו עליהם והבלאי שלהם נמוך מאד. תג המחיר אמנם גבוה אך רב המכשירים מאד אמינים, עמידים, מספקים את הסחורה ונותנים תמורה מעולה למחיר.
המדריך נכתב בלשון זכר, אך מיועד לנשים וגברים כאחד