המדריך לשיכוך
 
סינגל פיווט

כשמו כן הוא, "ציר יחיד", המתלה האחורי מחובר לשלדה בנקודה אחת (יש מקרים שבהם היצרן הוסיף חולית חיזוק לשלדה, המתלה עדיין סינגל פיווט). מתלה זה נחשב לפשוט וותיק בחבורה.

יתרונות המתלה מתחילים בפשטותו המכאנית, אין יותר מידי חלקים שיתקלקלו.
יתרון גדול של מתלה זה הוא קשיחות צידית מעולה, אופניים עם מתלה סינגל פיווט מטפסים מעולה, מתח השרשרת לוחץ את המתלה כלפי מטה ומונע נדנוד מיותר.

חסרונות המתלה הם תפקוד המתלה תחת עצירה- המעצור נועל את המתלה מלעבוד ומסרס את תפקוד הבלם האחורי, בעיה נוספת היא התארכות השרשרת כאשר הבולם מתכווץ בגלל שהמתלה נסגר לכיוון השלדה.

למרות חסרונות המתלה הוא עדין נחשב כטוב מאוד ובצרוף הבולמים החכמים של השנים האחרונות, הוא מתפקד מעולה!



Four Bar 

מתלה 4 זרועות גם הוא מהוותיקים והידועים בשוק.
המתלה בנוי כמקבילית, מפרק עליון מקביל למפרק תחתון, שלושה סוגים עיקריים יש לשיטה זו, ציר מפרק אחורי עליון,
ציר שממוקם על ציר הגלגל וציר תחתון.
כל מיקום משנה את התנהגות ומסלול הגלגל האחורי במצב עבודה.

יתרונות שיטה זו טמונים באקטיביות המתלה במהלך עצירה, יכולות טיפוס טובות ושהשרשרת לא מושפעת מעבודת המתלה (מושפעת במידה מועטה בציר אחורי עליון).

חסרונות המתלה הם גמישות המתלה בשל ריבוי המפרקים, שחיקה מואצת של המסבים בשלדה בצורה מהירה יחסית ויש לא מעט מהם.

מתלה ציר וירטואלי

מתלה זה עובד בצורה שמזכירה את מתלה הארבע זרועות אבל עושה זאת בשיטה שונה.
רוב המתלים הוירטואליים מחוברים לשלדה הקדמית בעזרת שני לינקים (מחברים) שמדמים את פעולת המקבילית של המתלה ארבע זרועות, בשל שינוי מיקום ואורך המחברים, תנועת המתלה האחורי שונה, המתלה עובד בצורת S, בתחילת השקיעה הוא זז קצת אחורה-כנגד כיוון הרכיבה ובהמשך השקיעה הוא פועל בכיוון הרכיבה.

למתלה יש יתרון של אקטיביות מעולה תחת בלימה, הרגשה "חיות" המתלה ואי השפעה על השרשרת במהלך הרכיבה.
חסרונות המתלה הם ריבוי מחברים ומסבים שנשחקים הרבה ושלדות מסוימות מרגישות גמישות מאוד בשל צורתן.

בולם CVA

מתלה ה - (CVA (Constantly Varying Arc פותח ע"י חברת Niner והוא רשום כפטנט על שמה.
מתלה ה-CVA הינו מתלה העושה שימוש במשולש אחורי קשיח הבנוי מיחידה אחת ומשתי חוליות נדנדה מקבילות: עליונה ותחתונה כאשר התחתונה ממוקמת מתחת לציר המרכזי.

מתלה ה-CVA הנו למעשה המתלה היחיד אשר תוכנן והותאם במיוחד לאופני "29 בהם גובה הציר המרכזי גבוה יותר
מאופני "26 והמרחק בין הציר המרכזי לציר הגלגל האחורי גם הוא גדול יותר.



מתלה ה-CVA יעיל ואפקטיבי בכל מצב הילוכים, תחת בלימה וכאשר השרשרת נמצאת על כל אחד מגלגלי השיניים של גלגל ההינע.
למעשה מתיחת השרשרת תחת פעולת המתלה יוצרת תנועה של החוליה התחתונה כלפי מטה ושל החוליה העליונה כלפי מעלה, שתי תנועות אלו מנטרלות אחת את השניה והתוצאה היא שיכוך אקטיבי ללא תופעת ה"נדנוד" הידועה.

רוב שיטות המתלים שאנו מכירים היום העושות שימוש בשתי חוליות מקבילות מכוונות לכך שיעילות המתלה תהיה אופטימלית כאשר השרשרת נמצאת על גלגל השיניים האמצעי בגלגל ההינע. 

מתלה ה-CVA יעיל בשל תכנונו גם כאשר השרשרת נמצאת על גלגל השיניים הגדול או הקטן או כאשר עושים שימוש בגלגל הינע בתצורת Double הנפוצה היום יותר ויותר. 


לסיכום

על הנייר חברות אופניים רבות מייצרות שיטות מתלים דומות ויש שיטות שנראות ונשמעות טובות יותר או פחות, דבר אחד חשוב מאוד לזכור והוא הביצוע. כל חברה מבצעת ומעצת את המתלה שלה בדרך הייחודית ויותר או פחות טובה.

בחירת מיקום המחברים, אורך הזרועות, מיקום הצירים- כל אלו יכולים להפוך מתלה פשוט לגאוני ומתלה סופר מתחכם לנפילה.